Ihmisoikeuspeli pelattavissa verkossa

Testaa tietosi! Haasta asenteesi! Opi maailmasta!

Ihmisoikeuspeli antaa tietoa ihmisoikeuksista ja niiden toteutumisesta eri puolilla maailmaa. Pelin johtava teema on yhdenvertaisuus: sukupuolen, etnisen taustan, ihonvärin, iän, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilökohtaisen ominaisuuden perusteella tapahtuvan syrjinnän poistaminen.

Ihmisoikeuspeli on suunnattu ensisijaisesti nuorille mutta haastavuudessaan se sopii myös aikuisille, jokaiselle globalisoituvan maailman nykytilasta ja haasteista kiinnostuneelle. Peli sopii pelattavaksi yhtälailla kouluissa, kerhoissa ja leireillä, kuin myös työpaikoilla ja illanistujaisissa.

Peli rakentuu tietovisakysymyksistä, asenteita avaavista haastetehtävistä ja toimintaa vaativista pienistä harjoituksista. Lisäksi mukana on ongelmakortteja, joiden ratkaisemiseen vaaditaan kaikkien pelaajien yhteistoimintaa. Tavoitteena on vaikuttaa asenteisiin ja toimintatapoihin, sekä herättää havaitsemaan omassa elämässä tehtyjen valintojen vaikutuksia. Peli rohkaisee väkivallattomaan konfliktien ratkaisuun ja antaa ideoita, joiden avulla jokainen voi omalta osaltaan vaikuttaa ihmisoikeuksien toteutumiseen.

Pelaaminen vaatii hiukkasen tietoa ja yleissivistystä mutta ennen kaikkea uskallusta ja uteliasta mieltä. Peli antaa tiedollisia haasteita ja kannustaa yhteistoimintaan.

Pelin on suunnitellut ja toteuttanut vapaaehtoinen kasvatusalan ammattilaisista koottu työryhmä. Taustatukea antoivat Ihmisoikeusliitto, Suomen YK-liitto, Amnestyn Suomen osasto, Unioni Naisasialiitto Suomessa ja Maailma.net. Pelin toteuttamiseen saatiin ulkoasiainministeriön tiedotustukea.

Peli on pelattavissa osoitteessa www.ihmisoikeuspeli.fi

Lisätietoja:

toimisto (at) ykliitto.fi, 044 781 0300