Ihmisoikeusneuvosto käsitteli Myanmarin tilannetta

Myanmarin (ent. Burma) väkivaltaista tilannetta on käsitelty YK:n ihmisoikeusneuvostossa. Erikoisistunnossaan neuvosto paheksui vahvasti ja yksimielisesti sotilasjuntan väkivaltaisia toimenpiteitä aseettomia mielenosoittajia vastaan. Neuvosto kehottaa viranomaisia vapauttamaan kaikki poliittiset vangit oppositiojohtaja Aung San Suu Kyi mukaan luettuna.

Tärkeysjärjestyksen kärjessä on myös saada maan viranomaiset kumoamaan YK:n erikoisraportoijan Paolo Sergio Pinheiron vierailukielto, joka on ollut voimassa vuodesta 2003. Suunnitelmien mukaan Pinheiron tulee raportoida neuvostolle Mynamarin ihmisoikeustilanteesta muutaman kuukauden päästä joulukuun istunnossa.

Vaikka neuvoston nopea ja yksimielinen päätös on herättänyt paljon toivoa neuvoston tulevaisuudesta, päätös on myös kiistanalainen. Jotta päätös olisi syntynyt yksimielisesti, lausunnon sanamuotoja muutettiin alun vahvasta tuomitsemisesta pelkästään tuomitsemiseksi, ja vielä tuomitsemisesta vahvaan paheksumiseen (strongly deplore).

Artikkeli englanniksi
Päätöslauselma Myanmarin tilanteesta