Ihmisoikeuksien Onnenpyörä Suomi Areenassa

YK-liitto tuo vuoden 2007 Suomi Areena -tapahtumaan ihmisoikeusaiheisen Onnenpyörä-pelin, jonka avulla halutaan korostaa ihmisoikeuksien, turvallisuuden ja kehityksen välistä yhteyttä.

Pelissä on kolme teemallista kategoriaa: tieto, tunne ja toiminta. Onnenpyörän viisarin osoittaman kentän mukaisesti joukkueet ratkovat globaaleihin ongelmiin ja haasteisiin liittyviä tehtäviä. Lisäksi pelissä on ongelmasektori, johon osuessaan joukkue joutuu ratkaisemaan ryhmänä yhden maailmaa koskettavan ongelman. Kuten perinteisissä lautapeleissä, myös Onnenpyörässä on niin sanottuja rangaistusruutuja. Stop-sektorille joutuessaan ryhmä kohtaa ihmisoikeusloukkauksen, ja selviytyäkseen siitä ryhmä joutuu pohtimaan ratkaisuvaihtoehtoja kyseiselle tilanteelle.

Leikkimielisellä pelillä on juontaja, joka johtaa pelin kulkua. Joukkueiden vastauksia arvioi raati, joka jakaa vastauksista pisteet. Ihmisoikeuksiin, inhimilliseen turvallisuuteen ja yhdenvertaisuuden teemoihin keskittyvää peliä pelataan haastejoukkuein. Kerrallaan peliä voi pelata kolme kolmen hengen joukkuetta. Myös pienemmät joukkueet voivat osallistua.

Peliä pelataan Porissa Eetunaukiolla, Suomi Areena -tapahtumassa, torstaista 19.7. lauantaihin 21.7. klo 12-18.

Torstaina 19.7. kello 13-14.15 ihmisoikeustietämystään testaavat kolme joukkuetta:

1) Komissaari Olli Rehn, Ulkopoliittisen instituutin johtaja Raimo Väyrynen ja Suomen UNIFEM:n puheenjohtaja Helena Ranta
2) Kansanedustajat Antti Kaikkonen (kesk), Sampsa Kataja (kok) ja Jutta Urpilainen (sd)
3) SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola, Piispa Kari Mäkinen ja Sosiaali- ja terveysturvan keskusliiton hallituksen varapuheenjohtaja Marita Ruohonen

Torstain pelin juontaa Suomen YK-liiton kouluttaja Rosa Puhakainen-Mattila ja peliä tuomaroi Suomen YK-liiton puheenjohtajisto: Sirpa Pietikäinen (pj), Antton Rönnholm (vpj) sekä Jari Haapiainen (vpj)

Ota haaste vastaan, kokoa joukkue ja tulkaa pelaamaan!

Lisätietoja:
Rosa Puhakainen-Mattila, kouluttaja, Suomen YK-liitto