Hyökkäysrikoksen määritelmä Kansainvälisen rikostuomioistuimen perussääntöön

Kansainvälisen rikostuomioistuimen (ICC) Rooman perussäännön tarkistuskonferenssi on yksimielisesti hyväksynyt hyökkäysrikoksen määritelmän.

Ugandan Kampalassa pidetty tarkistuskonferenssi hyväksyi myös ICC:n hyökkäysrikoksen määritelmää koskevat toimivaltamääräykset osaksi Rooman perussääntöä.

Asiasta ehdittiin neuvotella yli kymmenen vuotta. Hyökkäysrikosta koskevissa neuvotteluissa YK:n turvallisuusneuvoston pysyvät jäsenvaltiot korostivat turvallisuusneuvoston ensisijaista roolia hyökkäysteon tapahtumisen toteamisessa YK:n peruskirjan mukaisesti. Jäsenvaltioiden enemmistö katsoi kuitenkin, että ICC:n toimivalta tulee voida aktivoida tilanteessa, jossa turvallisuusneuvosto ei pysty toteamaan hyökkäysteon tapahtumista.

Hyväksyttyjen määräysten mukaan ICC:n tutkinnan edellytyksenä on, että turvallisuusneuvosto on todennut hyökkäysteon tapahtuneeksi. Jos turvallisuusneuvosto ei tee päätöstä kuuden kuukauden kuluessa, ICC:n syyttäjä voi edetä tuomioistuimen esitutkintajaoston luvalla. Turvallisuusneuvosto voi kuitenkin estää asian tutkinnan niin halutessaan. Turvallisuusneuvosto voi myös itse siirtää yksittäisen tapauksen ICC:n tutkittavaksi.

Hyväksytyt säännökset tulevat sovellettaviksi aikaisintaan vuonna 2017. Sopimusvaltio voi ilmoittaa erillisellä julistuksella, että se ei hyväksy ICC:n toimivallan käyttöä hyökkäysrikoksen osalta.

Konferenssin merkittävimpänä asiakysymyksenä hyökkäysrikoksen ohella oli kansainvälisen rikosoikeusjärjestelmän arviointi. Asrvioinnissa tarkasteltiin ICC:n vaikutusta uhreihin ja rikoksista kärsineisiin yhteisöihin, ICC:n toimivaltaan liittyvää toissijaisuusperiaatteesta, ICC:n kanssa tehtävää yhteistyötä sekä rauhan ja oikeuden välistä suhdetta. Suomi valmisteli yhdessä Chilen kanssa uhreja ja rikoksista kärsineitä yhteisöjä koskevan osuuden käsittelyn konferenssissa.

Tarkistuskonferenssissa hyväksyttiin myös tiettyjen aseiden (esimerkiksi myrkkyaseiden) käytön kriminalisointi myös valtionsisäisissä aseellisissa konflikteissa. Perussääntöön sisältyi jo ennestään kyseisten aseiden käytön kriminalisointi kansainvälisissä aseellisissa konflikteissa.

Suomen valtuuskuntaa Kampalassa johtanut alivaltiosihteeri Jaakko Laajava allekirjoitti tarkistuskonferenssin yhteydessä Suomen puolesta sopimuksen ICC:n tuomioiden täytäntöönpanosta.

Kansainvälisen rikostuomioistuimen Rooman perussääntöön kuuluu 111 sopimusvaltiota. Tuomioistuin sijaitsee Haagissa, Alankomaissa. Sen toimivaltaan kuuluvat kansanmurha, sotarikokset, rikokset ihmisyyttä vastaan sekä hyökkäysrikos. Tuomioistuimen tutkittavana on tällä hetkellä viisi tilannetta: Ugandan, Kenian, Darfurin, Kongon demokraattisen tasavallan sekä Keski-Afrikan tasavallan tilanteet. Suomalainen Erkki Kourula toimii tuomioistuimen tuomarina.

Ulkoministeriön tiedote