Huono globaali elintarviketilanne nostaa ruuan hintaa

18.11.2010

Maailmanlaajuinen tuontiruokaan ja -elintarvikkeisiin käytetty summa saattaa nousta vuoden 2010 osalta yli biljoonaan dollariin maataloustuotteiden tuotanto-ongelmien vuoksi, kertoo YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO puolivuosittaisessa Food Outlook -raportissaan. Järjestö kehottaa myös kansainvälistä yhteisöä valmistautumaan tuleviin vuosiin, joiden tilanne voi olla vielä huonompi, mikäli kehnot sadot jatkuvat.

"Viljavarastotilanne ei ole yhtä huono kuin vuoden 2007-2008 ruokakriisissä, mutta olemme varuillamme raportissa saadaksemme tuotantoluvut nousemaan ensi vuoden aikana", kertoo Abdolreza Abbassian, FAO:n kansainvälisen viljatyöryhmän sihteeri. Järjestö pyrkiikin raportillaan vetoamaan viljantuottajiin, jotta varastot saataisiin täytettyä ensi vuoden aikana.

Kuluvan vuoden huonot sääolot suurissa tuottajamaissa ovat verottaneet jo entuudestaan kysyntäpaineen alaista maataloutta, mikä on saanut useimpien tärkeiden tuotteiden hinnat nousemaan. Maailman viljantuotannon arvioidaan supistuneen 2 %, vaikka vielä heinäkuussa sen odotettiin kasvavan 1,2 %. Viljavarastot pienenivät arviolta yhteensä 7 %. Tämä vaikuttaa erityisesti köyhimpiin maihin ja valtioihin, jotka joutuvat tuomaan elintarvikkeet maahan.

"Varastojen täydentämisen lisäksi vuoden 2011 aikana meidän täytyy ylittää viljantuotantoalijäämä ruuan riittävyyden varmistamiseksi vuonna 2012", huomauttaa Abbassian. FAO:n laskelmat eivät kuitenkaan ota huomioon huonojen sääolojen jatkumismahdollisuutta. Viljan lisäksi sokeri, kala ja liha ovat kallistuneet.

Linkki: FAO:n Food Outlook -raportti