Haetaan kansalaisjärjestöjen edustajaa YK:n yleiskokoukseen

Ulkoasiainhallinnon uuden YK-strategian mukaisesti ulkoministeriö pyrkii edistämään kansalaisjärjestöjen osallistumista YK-kokouksiin yhteistyössä Suomen YK-liiton kanssa. Tavoitteena on, että jatkossa YK:n yleiskokoukseen osallistuu vähintään yksi kansalaisjärjestöjen edustaja ja yksi nuorisoedustaja osana Suomen virallista valtuuskuntaa.

Järjestöedustajan valintaprosessista vastaa YK-liitto ja nuorisoedustajan valinnasta Allianssi yhteistyössä YK-liiton kanssa. Valinnat vahvistaa valtioneuvosto ulkoministeriön esityksestä. Nuorisodelegaatin haku käynnistyy myöhemmin tänä syksynä.

Haemme nyt ensimmäistä kertaa kansalaisjärjestöjen yhteistä edustajaa YK:n yleiskokousdelegaatioon. Kansalaisjärjestöjen edustaja lähtee New Yorkiin marraskuussa 2008 osana poliittisten puolueiden edustajien matkaa, minkä yhteydessä hän osallistuu yleiskokouksen komiteatyöskentelyyn.

Yleiskokoukseen osallistuja valitaan rotaatioperiaatteella YK:n eri toimisektoreihin liittyen: rauha ja turvallisuus, taloudellinen ja sosiaalinen kehitys, ihmisoikeudet, humanitaarinen toiminta, kansainvälinen oikeus sekä hallinto ja YK-reformit.

Edustajalta edellytetään:

• hyvää järjestökentän tuntemusta
  • vahvaa osaamista vähintään yhdeltä YK:n toimisektorilta
  • hyvää esiintymis- ja viestintätaitoa
  • riittävää kielitaitoa
  • valmiutta perehtyä ajankohtaisiin YK-kysymyksiin
  • valmiutta toimia yhteistyössä erilaisten järjestöjen kanssa ennen kokoukseen osallistumista sekä sen jälkeen

Hakijan tulee olla jonkin suomalaisen kansalaisjärjestön nimittämä. Vapaamuotoinen hakemus ja nimittävän järjestön suosituskirje tulee toimittaa Suomen YK-liittoon 22.9. mennessä, mieluiten sähköisenä osoitteeseen: toimisto(at)ykliitto.fi.

Lisätietoa osallistumisesta antavat:

toiminnanjohtaja Helena Laukko 09-23150507