"Fanaattisuus ja suvaitsemattomuus kulttuurien lähentymisen pahimpia vastustajia"

14.3.2011

YK:n kansainvälinen kulttuurien lähentymisen teemavuosi (International Year for the Rapprochement of Cultures) on virallisesti saatettu päätökseensä YK:n päämajassa pidetyn tilaisuuden myötä. Yleiskokouksen julistaman vuoden tarkoitus oli edesauttaa kulttuurien välistä vuoropuhelua maailmanlaajuisesti ja lieventää kulttuurisia ennakkoluuloja. 2000-luvun ensimmäinen vuosikymmen oli jo aiemmin julistettu kansainväliseksi rauhankulttuurin ja maailman lapsiin suuntautuvan väkivallattomuuden vuosikymmeneksi (International Decade for a Culture of Peace and Non-violence for the Children of the World).

Pääsihteeri Ban Ki-moon varoitti teemavuoden virallisessa päätöspuheessaan, että fanaattisuus ja suvaitsemattomuus ovat kulttuurien lähentymisen pahimpia vastustajia.

"Toivon, että nyt rakentamiamme siltoja vahvistetaan entisestään tulevina vuosina", Ban sanoi YK:n koulutus-, tiede- ja kulttuurijärjestö UNESCOn järjestämässä seremoniatilaisuudessa YK:n päämajassa. "Ihmiskunta on kuitenkin edelleen vakavien haasteiden, kuten konfliktien, väkivallan ja suvaitsemattomuuden, edessä. Tämä synkkä todellisuus velvoittaa meitä jatkamaan kamppailua teemavuoden ja vuosikymmenen tavoitteiden saavuttamiseksi. Kun juhlamenot ovat ohi, jää jäljelle välttämättömyys: meidän on rakennettava sellainen tulevaisuus, jota määrittää inhimillinen solidaarisuus ja universaalit arvot."

Kulttuurien lähentymisen teemavuoden päätösseremonia järjestettiin samaan aikaan YK:n päämajassa New Yorkissa kuin Rauhan ja Kulttuurien välisen vuoropuhelun korkean tason paneeli (High Panel on Peace and Dialogue among Cultures). UNESCOn pääjohtaja Irina Bokova perusti paneelin viime vuonna edistämään globaalia kulttuurista moninaisuutta. Korkean tason paneeliin kuuluu muun muassa Portugalin entinen presidentti Jorge Sampaio, joka on pääsihteerin korkea edustaja Sivilisaatioiden yhteenliittymässä. Sampaio korostikin puheessaan yhteistyön, kumppanuuden ja koordinaation merkitystä kulttuurien lähentymisessä.

"Sivilisaatioiden yhteenliittymä on globaali 'avioliittovälittäjä', joka tuo yhteiskuntien useat eri sektorit yhteen. Meidän täytyykin työskennellä yhdessä sovitellaksemme kulttuurien moninaisuutta ja sosiaalista yhteenkuuluvuutta", Sampaio linjasi.

Sivilisaatioiden allianssi on YK:n suojeluksessa vuonna 2005 perustettu aloite, joka pyrkii kaventamaan yhteiskuntien sisälle ja välille auenneita kulttuurisia kuiluja ja lieventää lännen ja islamilaisen maailman välisiä jännitteitä.

YK:n kulttuurien lähentymisen teemavuoden päätösseremoniassa piti puheen myös Unescon pääjohtaja Irina Bokova.

"Sovinnonteko on yksi uuden vuosituhannen suurista haasteista", muistutti Bokova. "Meidän tulee työskennellä niitä voimia vastaan, jotka hajottavat ihmiskuntaa ja samalla vahvistaa sellaisia arvoja ja pyrkimyksiä, jotka ovat yhteisiä meille kaikille. Ulkopuolelle jättämisen kulttuuria ei voida hyväksyä", pääjohtaja painotti puheessaan.

UNESCO johti YK:n kulttuurien lähentymisen vuotta.

Suomen YK-liiton kulttuurien lähentymisen teemasivusto