Ensimmäinen globaali Malli-YK - kokous elokuussa 2009

YK järjestää ensi vuoden elokuussa ensimmäisen kansainvälisen malli-YK -kokouksen. Tapahtuman tarkoituksena on lisätä nuorten YK-tuntemusta.

Genevessä järjestettävän kolmipäiväiseen tapahtumaan uskotaan osallistuvan jopa tuhat yliopisto-opiskelijaa. Kokouksessa käsitellään vuosituhattavoitteiden edistymistä ja pohditaan erityisesti köyhyyden vähentämistä.

Kiyo Akasaka, YK:n viestintäosaston (Division of Communications and Public Information) apulaispääsihteeri, on vaikuttunut nuorten innostuneisuudesta YK:n toimintaa kohtaan. "Parhaillaan malli-YK -toiminnassa on mukana jopa puoli miljoona nuorta ympäri maailmaa. Näistä nuorista voi kasvaa maansa tulevia johtajia, joten on tärkeää lisätä yhteistyötä näiden nuorten kanssa."

Kansainvälinen malli-YK järjestetään eri YK-elinten yhteystyössä YK:n tiedotusosaston (DPI) johdolla. Kansallisten YK-liittojen kattojärjestö WFUNA (World Federation of United Nations Associations) toimii yhtenä pääorganisaattorina vuosittain eri maissa järjestettävässä tapahtumassa.

Malli-YK jäljittelee YK:n toimintaa niin delegaatioiden valinnassa kuin kokousjärjestelyissä. Kokouksissa noudatetaan määrättyjä toimintamuotoja, joihin opiskelijat saavat ohjeita YK:n edustajilta. Malli-YK:n edustajien valinnan on oltava läpinäkyvää ja tasa-arvoista. Aluekohtaisilla kiintiöillä pyritään takaamaan maantieteellisesti kattavaa edustajistoa malli-YK -kokoukseen.

WFUNA:n pääsihteerin Pera Wellsin mukaan "tapahtuma tulee olemaan todella mielenkiintoinen, sillä myös YK:ssa on kiinnitetty entistä enemmän huomiota nuorten mielipiteisiin."

Kansainvälinen malli-YK toimii esikuvana valtakunnallisille malli-YK -tapahtumille.

Lähde:

Global model UN conference seeks to tap world leaders of tomorrow