Darfurin rauhanneuvotteluiden valmistelut etenevät - väkivaltaisuudet kiihtyvät

YK:n Darfurin erikoislähettiläs Jan Eliasson on viime päivinä tavannut maan pääkaupungissa Khartoumissa Sudanin ja naapurimaiden hallitusten edustajia osana pian alkavien rauhanneuvotteluiden valmisteluita. YK:n ja Afrikan Unionin (AU) johtamat rauhanneuvottelut pidetään myöhemmin tässä kuussa Libyassa ja niiden tavoitteena on päättää konflikti, joka on aiheuttanut suurta tuhoa läntisessä Sudanissa. Kapinallisten, hallituksen joukkojen ja miliisijoukkojen väliseen väkivaltaiseen kiistaan pyritään löytämään poliittinen ratkaisu.

Vuodesta 2003 jatkuneessa Darfurin kriisissä on tähän mennessä kuollut yli 200 000 ihmistä ja 2.2 miljoonaa ihmistä on joutunut jättämään kotinsa. Noin neljä miljoonaa ihmistä elää humanitaarisen avun varassa.

Alueella toimii tällä hetkellä Afrikan Unionin rauhanturvaoperaatio. Ensi vuoden alussa vetovastuu siirtyy YK:n ja AU:n yhteisille rauhanturvajoukoille (UNAMID), jotka YK:n turvallisuusneuvosto perusti aiemmin tänä vuonna väkivallan tukahduttamiseksi. Uusien joukkojen lähettämistä alueelle saattaa kuitenkin vaikeuttaa YK:n kohtaama pula joukkoja luovuttavista maista ja sopivista maa-alueista kenttätoimistoa varten.

Väkivaltaisuudet Darfurissa ovat viime aikoina kiihtyneet. Paikalliset asukkaat ovat joutuneet pakenemaan väkivaltaisuuksia muun muassa naapurimaihin jättäen kokonaisia kyliä autioiksi. YK:n työntekijöiden mukaan kymmeniä siviilejä on kuollut, haavoittunut tai kadonnut.

Turvallisuusneuvoston asiantuntijapaneelin tekemän selvityksen mukaan aseiden virta Darfuriin ei ole tyrehtynyt. Päinvastoin, Sudanin hallitus ja kapinallisjoukot ovat viimeisen vuoden aikana rikkoneet turvallisuusneuvoston aseiden tuontikieltoa ja lähettäneet luvatta aseita, ampumatarvikkeita ja muuta sotilaskalustoa, kuten helikoptereita, sodan runtelemalle alueelle. Selvityksen mukaan Sudanin hallitus ja kapinallisjoukot ovat estäneet rauhanprosessia myös osallistumalla itse vihamielisyyksiin, asettamalla ehtoja rauhanneuvotteluihin osallistumiselle ja keskeyttämällä aseidenriisuntatoimia alueillaan. Kapinallisjoukot ovat kohdistaneet vihamielisiä toimia myös Afrikan Unionin rauhanturvajoukkoja vastaan. Lisäksi raiskauksia käytetään edelleen laajalti sodankäynnin välineenä.

Myös YK:n pääsihteeri Ban Ki-Moon on ilmaissut huolensa Darfurin jatkuvista väkivaltaisuuksista, jotka saattavat vaarantaa rauhanneuvottelut.

Lähteenä käytetyt artikkelit:
Land problems delaying roll-out of UN peace mission in Darfur
UN envoy holds talks in Khartoum to prepare for peace negotiations
Arms continue to flow into Darfur, Security Council expert panel finds