Bonnin ilmastokokous: ilmastoneuvotteluja nopeutettava

YK:n tukema kaksiviikkoinen ilmastokokous päättyi perjantaina Saksan Bonnissa useisiin kehotuksiin nopeuttaa uuteen ilmastosopimukseen tähtääviä neuvotteluja.

Kokouksessa keskityttiin edistämään hallitusten sitoutumista Kioton pöytäkirjaan sekä miettimään, millä tavoin teollisuusmaat voisivat saavuttaa päästövähennystavoitteensa myös Kioton sopimuksen raukeamisen jälkeen, vuodesta 2012 eteenpäin.

Osallistujat keskustelivat myös vihreän teknologian siirtämisestä kehittyviin maihin, metsien hakkuista aiheutuvien päästöjen vähentämisestä, ympäristöystävällisten investointien edistämisestä sekä päästökauppajärjestelmän parantamisesta.

"Meillä on nyt hallitusten kesken parempi ymmärrys siitä, mitä eri maat haluaisivat pitkän tähtäimen ilmastosopimukseen kirjoitettavan. Mutta kun aikaa on vain hieman yli vuosi, yhteisymmärrykseen pääseminen on todella suuri haaste", YK:n ilmastosopimuksen (UNFCCC) pääsihteeri Yvo de Boer sanoi.

Bonnin ilmastokokoukseen osallistui yli 2400 hallitusten, liike-elämän, teollisuuden, ympäristöjärjestöjen ja tutkimusorganisaatioiden edustajaa 172 maasta. Neuvottelujen kaksi seuraavaa kierrosta käydään myöhemmin tänä vuonna Ghanassa ja Puolassa. Ilmastoneuvottelut päättyvät Kööpenhaminan huippukokoukseen joulukuussa 2009.

Lähteet:

Latest UN climate change talks end with calls for speedier negotiations

Latest round of UN climate change talks kicks off in Germany