Ban Ki-moon nimitti suomalaisen korkeaan YK-virkaan

14.6.2012

YK:n vähiten kehittyneiden maiden toimiston johtoon on nimitetty suomalainen Heidi Schroderus-Fox. Suomalaisen nimitti virkaan YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon. Kyseessä on tällä hetkellä korkein YK-virka, jossa toimii suomalainen.

Vähiten kehittyneiden maiden toimiston tehtävänä on koordinoida kaikkea YK:n toimintaa, joka koskeen vähiten kehittyneitä maita (Least Developed Countries, LDC), rannikottomia kehitysmaita tai kehitysmaiksi luokiteltavia pieniä saarivaltioita. Toimisto antaa tukea kyseisille maille ja auttaa pääsihteeriä huolehtimaan siitä, että YK-järjestelmä huomioi toiminnassaan parhaalla mahdollisella tavalla näiden maiden erityisongelmat ja etsii niihin ratkaisuja. Avainkysymyksiä ovat muun muassa köyhyyden vähentäminen, tuotantokapasiteetin ja kaupan kehittäminen sekä kestävä kehitys. Toimiston toiminnan piiriin kuuluu noin 90 maata.

Ulkoministeriöstä kerrotaan, että ulkoasiainneuvos Heidi Schroderus-Fox on ollut ulkoministeriön palveluksessa vuodesta 1988. Hän on palvellut Suomen edustustoissa Pariisissa, Washingtonissa, Tel Avivissa, Pretoriassa ja New Yorkissa. Vuosina 2010-2011 hän toimi suurlähettiläänä YK:n yleiskokouksen puheenjohtajan kabinetissa vastuunaan kabinetin politiikka-yksikön johtaminen. Tällä hetkellä suurlähettiläs Schroderus-Fox toimii alivaltiosihteeri Laajavan sijaisena Lähi-idän joukkotuhoaseetonta vyöhykettä koskevassa välitystehtävässä.

Lue lisää vähiten kehittyneiden maiden toimistosta uudesta YK.fi -verkkojulkaisusta