Asiantuntijaseminaari alkuperäiskansojen oikeuksista Rovaniemellä

YK:n alkuperäiskansojen oikeuksien erityisraportoija Victoria Tauli–Corpuz seminaarissa.

Helmikuun lopulla Lapin yliopistolla pidetty YK:n asiantuntijaseminaari alkuperäiskansojen oikeudesta kultuuriperintöönsä kokosi yhteen asiantuntijoita eri puolilta maailmaa.

Rovaniemien kylmähkö sää ei lannistanut lämpimistäkään maista tulevia vieraita, ja kahden päivän keskustelu kulttuuriperintöoikeuksista ja selvitykseen sisällytettävistä asioista olisi  jatkunut pidempäänkin.

Seminaarin tarkoitus oli kerätä asiantuntijoiden ja tutkijoiden kommentteja selvitykseen, jota YK:n alkuperäiskansojen oikeuksiin liittyvän asiantuntijamekanismi tekee parhaillaan. Ihmisoikeusneuvosto on pyytänyt asiantuntijamekanismia tekemään selvityksen alkuperäiskansojen kulttuuriperintöoikeuksien suojelemisesta ja edistämisestä.

YK:n ihmisoikeusneuvosto perusti alkuperäiskansojen oikeuksiin liittyvän asiantuntijamekanismin vuonna 2007, ja sen päätehtävänä on tarjota neuvostolle temaattisia neuvoja alkuperäiskansoihin liittyvissä asioissa tutkimusten ja selvitysten muodossa.

Suomen YK-liitto ja Suomen ulkoministeriö tukivat Promotion and Protection of the Rights of Indigenous Peoples with Respect to their Cultural Heritage -seminaarin järjestämistä.

Kuva: Muutamia seminaarin osallistujia (vasemmalta): Gladys Obelmejias, Aroha Mead, Albert Deterville, Samwel Nangiria Taresero, Victoria Tauli-Corpuz ja Aleksey Tsykarev.

Kuva: Tansanian YK-liiton puheenjohtaja Malli Silesi seminaarissa.