Arabiliitto ja YK nimittäneet uuden Syyrian erikoislähettilään

Lakhdar Brahimi aloittaa erikoislähettilään tehtävänsä elokuun 31.päivänä, jolloin Kofi Annanin mandaatti päättyy. Algerialaista syntyperää oleva Brahimi on toiminut YK:lla useissa korkean profiilin tehtävissä viimeisten kahden vuosikymmenen ajan, sekä ollut Arabiliton palveluksessa vuodesta 1984 vuoteen 1991.

Kofi Annan nimitettiin Arabiliiton ja YK:n yhteiseksi erikoislähettilääksi helmikuussa 2012, mutta puoli vuotta kestäneiden, lähes tuloksettomien neuvotteluiden jälkeen Annan ilmoitti, ettei jatka tehtävässään määräajan umpeuduttua. Annanin kuusikohtainen rauhansuunnitelma sai laajaa kannatusta kansainväliseltä yhteisöltä, mutta Syyrian konfliktin osapuolten haluttomuus päästä yhteisymmärrykseen teki rauhansuunnitelman toteuttamisesta lähes mahdottoman tehtävän.

Haasteellinen tehtävä

YK:n pääsihteerin Ban Ki Moonin tiedottajan antamassa lehdistötiedotteessa painotetaan kansainvälisen yhteisön, mukaanlukien turvallisuusneuvoston tuen tärkeyttä Lakhdar Brahimin vaikeassa tehtävässä.

"Diplomatia, jolla edistetään Syyrian konfliktin rauhanomaista ratkaisua on edelleen YK:n ensisijainen tavoite. Lisääntyvät taistelut ja militarisointi vain pahentavat kärsimystä ja vaikeuttavat kriisin rauhanomaista ratkaisua...", toteaa tiedottaja.

Sunnuntaina 19.8. keskiyöllä UNSMIS-tarkkailuoperaatio lakkautettiin. Turvallisuusneuvoston päätöslauselmalla huhtikuussa 2012 nimitetty 300 tarkkailijan ryhmä perustettiin alunperin 90 päivän ajaksi. Toimeksiantoa jatkettiin jo kertaalleen 30 päivällä heinäkuun alussa, mutta turvallisuusneuvoston mukaan edellytykset jatkaa UNSMIS:n toimintaa enää kauemmin eivät täyttyneet.

YK:n läsnäoloa Syyriassa jatketaan Lakhdar Brahimin lisäksi uudella poliittisiin asioihin keskittyvällä YK-toimistolla.

Lähde:

UN, Arab League appoint veteran diplomat to take over Annan’s role on Syrian crisis

Syria: UN observer mission to end, to be replaced by liaison office, official says