Annanin viimeinen organisaatioraportti luotaa YK:n saavutuksia ja haasteita viimeisen vuoden ja vuosikymmenen aikana

Pääsihteeri Annanin 10. ja viimeisestä organisaatioraportista keskusteltiin YK:n yleiskokouksessa maanantaina. Annan korostaa raportissaan hyvän hallinnon ja vastuun merkitystä, ei vain maailmanjärjestön sisällä vaan myös jäsenmaiden ja kansainvälisten organisaatioiden välillä.

"Jäsenmaiden tulee olla hyvin hallinnoituja ja vastuullisia kansalaisiaan kohtaan, jotta sosiaalinen ja taloudellinen kehitys voi jatkua ja maissa saavutetaan pysyvä turvallisuus," Annan toteaa raportissaan. "Toisaalta YK voi tulla vahvemmaksi ja tehokkaammaksi vain jos sitä johdetaan hyvin ja se on selkeämmin vastuussa jäsenmailleen. Tämä edellyttää läpinäkyvyyttä ja tasapuolisempaa edustusta kaikissa globaaleissa instituutioissa."

Raportti on jaettu viiteen osaan, jotka käsittelevät kehitystä, rauhaa ja turvallisuutta, ihmisoikeuksia, oikeusvaltioperiaatetta ja humanitäärisiä asioita sekä YK:n ja muiden globaalien organisaatioiden vahvistamista. Raportissa tarkastellaan YK:n tärkeimpiä saavutuksia ja haasteita viimeisten 12 kuukauden aikana ja niiden yhteyttä viimeisten kymmenen vuoden aikaiseen kehitykseen. Kofi Annan aloitti
pääsihteerinä vuonna 1997.

"Jos yksi ainoa ilmiö nostetaan keskeiseksi viimeisen vuosikymmenen aikana, sen täytyy olla globalisaatio", toteaa Annan. "Kansainvälisissä suhteissa on tapahtunut myös muita muutoksia. Esimerkiksi kansallisvaltiot eivät enää ole ainoita, vaikkakin tärkeimpiä pelaajia." Annan tarkastelee myös YK:n kehittymistä aidosti maailmanlaajuiseksi organisaatioksi, joka on läsnä maapallon joka kolkassa auttamassa hädänalaisia ihmisiä. "Yli puolet 30 000 hengen siviilihenkilökunnastamme työskentelee tällä hetkellä kentällä. Humanitääristen
toimistojen lukumäärä nousi 12:sta 43:een vuosien 1997 ja 2005 välillä."

Kehityksestä huolimatta Annan näkee YK:n uudistamisen erittäin keskeisenä. Uudistustyössä 192 jäsenmaalla on tärkeä rooli. Annan kehottaa jäsenmaita ripeään toimintaan, jotta maailmanjärjestö pystyisi paremmin vastaamaan uusiin ja tuleviin haasteisiin 21. vuosisadalla.

Artikkeli englanniksi (artikkelissa myös linkki raporttiin)