Afganistanin tavoitteena saavuttaa kaikki vuosituhattavoitteet vuoteen 2020 mennessä

Afganistanin hallitus on asettanut tavoitteekseen saavuttaa kaikki vuosituhattavoitteet vuoteen 2020 mennessä. Tavoite on kunnianhimoinen, sillä Afganistan on yksi maailman köyhimmistä maista, jossa joka viides lapsi kuolee ennen viidettä syntymäpäiväänsä ja jonka kansasta vain 20 prosenttia osaa lukea.

Lontoossa 31.1-1.2.06 pidettävän konferenssin avajaispuheessa, YK:n pääsihteeri Kofi Annan painotti globaalin yhteistyön merkitystä Afganistanin jälleenrakentamisessa ja viimeaikaisten väkivaltaisuuksien lopettamiseksi. Annan antoi tukensa neuvotteluissa julkaistulle sopimukselle ja sen toimeenpanolle.

Konferenssissa julkaistussa viisivuotisessa sopimuksessa määritellään kolme toisistaan riippuvaista painopistealuetta
1) turvallisuuspolitiikka 2) ihmisoikeuksien, demokraattisen hallinnon ja oikeusvaltion vahvistaminen sekä 3) taloudellinen ja sosiaalinen kehitys. Sopimuksen läpileikkaavia teemoja ovat sukupuolten välisen tasa-arvon lisääminen, huumekaupan ja -viljelyn torjunta, alueellisen yhteistyön lisääminen, korruption kitkeminen ja ympäristön suojelu.

Eniten keskustelua sopimuksen sisällöstä on tähän mennessä nostattanut huumekaupan ja -viljelyn torjunta. Kehityskysymyksiin erikoistuneen kansainvälisen uutistoimiston IPS:n mukaan, oopiumin viljelyn täydellinen kieltäminen saattaa ajaa maanviljelijät entistä suurempaan ahdinkoon, jollei heille pystytä tarjoamaan aitoja vaihtoehtoja oopiumin viljelyn sijaan.

IPSn uutinen aiheesta

Lontoo isännöi kansainvälistä Afganistan-konferenssia 31.1-1.2.2006

31.1.2006

Afganistan ja avunantajamaat kokoontuvat Lontooseen 31. tammikuuta pidettävään kansainväliseen konferenssiin, jossa mietitään uusia kehitysstrategioita maan jälleenrakentamisprosessiin. Neuvotteluiden keskeisenä päämääränä on käynnistää viisivuotinen Afganistanin sopimus, joka korvaa syyskuussa 2005 päättyneen Bonnin sopimuksen.

Sopimuksen tarkoituksena on vahvistaa Afganistanin hallituksen ja kansainvälisen yhteisön välistä yhteistyötä, jotta Afganistanissa saavutettaisiin vakaa taloudellinen ja sosiaalisen kehitys, demokratia, hyvä hallinto ja oikeudellisesti sitovat yleismaailmalliset ihmisoikeudet.

Afganistanin hallituksen on myös tarkoitus esitellä kansainväliselle yhteisölle väliaikainen kansallinen kehitysstrategiansa, jossa esitellään hallituksen toimet kehityksen ja turvallisuuden lisäämiseksi, huumeviljelyn ja rikollisuuden torjumiseksi sekä hyvän hallinnon voimistamiseksi.

Konferenssin avaa Englannin pääministeri Tony Blair, Afganistanin presidentti Hamid Karzai ja YK:n pääsihteeri Kofi Annan.

Seuraa kokouksen kulkua