Aasiassa lapsikuolleisuuden suurin syy on onnettomuus

YK:n lastenrahaston (UNICEF) teettämän tutkimuksen mukaan Aasiassa lapsikuolleisuuden suurimmat syyt ovat hukkuminen, tukehtuminen ja erilaiset liikenneonnettomuudet.

Seitsemänvuotinen tutkimus, joka tehtiin yhdessä maailmanlaajuisen järjestön Alliance for Safe Childrenin (TASC) kanssa, korostaa kuolemaanjohtavien onnettomuuksien määrän nousevan lasten kasvaessa itsenäisemmiksi.

“Jos aiomme saavuttaa vuosituhattavoitteen lapsikuolleisuuden vähentämisestä, on tärkeää, että tartumme lapsuusajan onnettomuuksien syihin", toteaa Itä-Aasian ja Tyynenmeren UNICEF:in alueellinen johtaja Anupa Rao Sigh. Hänen mukaansa sekä lasten että heidän vanhempiensa tietoisuutta ja käytännön taitoja tulisi lisätä informatiivisten kampanjoiden avulla.

Tutkimus toteutettiin henkilöhaastatteluina, joita tehtiin yli puolessa miljoonassa taloudessa. Näin tavoitettiin yli kaksi miljoonaa ihmistä viidessä maassa: Bangladeshissä, Kiinassa, Filippiineillä, Thaimaassa ja Vietnamissa. Kuoleman ja vammautumisen syitä kartoitettiin tutkimuksen maissa, alle 18-vuotiaiden lasten osalta, kattavasti ensimmäistä kertaa.

Laajassa tutkimuksessa todettiin onnettomuuksien eroavan eri ikäryhmien välillä. Hukkumiskuolemat ovat yleisimpiä 1-4 -vuotiaille pikkulapsille, kun taas 5-9 -vuotiaat kouluikäiset ovat kaikkein alttiimpia hukkumiselle ja liikenneonnettomuuksille. Erityisen hälyttävää on, että nuorten keskuudessa johtavia kuolinsyitä ovat tarkoituksellinen vahingoittaminen, henkirikokset sekä itsemurhat.

Lapsikuolleisuuden tarkka seuranta on haasteellista, sillä monia kuolemaanjohtaviakaan onnettomuuksia ei raportoida sairaaloille. UNICEF ja TASC korostavat syntyvyys- ja kuolleisuusrekisterien parantamista sekä onnettomuuksien taustalla oleviin syihin tarttumista ennaltaehkäisevien ohjelmien avulla. Tärkeitä aiheita ovat mm. liikenneturvallisuus, uimataito, tukehtuminen, myrkytykset sekä hyönteisten puremat.

Artikkeli englanniksi