Tietoa YK:sta

YK.fi on Suomen YK-liiton ylläpitämä verkkosivusto, joka kokoaa yhteen osoitteeseen olennaisen YK-järjestelmästä. Suomenkielinen tietosivusto sisältää mm. tietoa YK-järjestelmän rakenteesta, toiminnasta sekä rahoituksesta.

YK.fi jakautuu kuuteen eri osioon, jotka ovat: YK-järjestelmä, rauha ja turvallisuus, kehitys, ihmisoikeudet, kansainvälinen oikeus sekä humanitaarinen toiminta. Lisäksi palvelussa on osio, joka käsittelee Suomen toimintaa YK:ssa 60-vuotisen jäsenyytemme aikana.

YK.fi ei ole kuitenkaan pelkästään tietosivusto, vaan myös eräänlainen 'YK-sanakirja'. Verkkosivuilla voit nimittäin hakea yleisimpiä käännöksiä englanninkielisille YK-termeille, esimerkiksi erilaisille YK:n toimielimille tai YK-järjestelmän osana työskentelevien henkilöiden titteleille. Käännökset ovat luonteeltaan suosistuksenomaisia.

YK.fi sisältää myös vastauksia useimmin kysyttyihin kysymyksiin sekä artikkeleita ajankohtaisista YK-teemoista. Sivusto perustuu YK-liiton vuonna 2009 julkaisemaan käsikirjaan 'Yhdistyneet kansakunnat - järjestelmä ja toiminta yksissä kansissa' (toim. Inka Leisma). ISBN: 978-952-9694-73-0

Siirry YK.fi -sivustolle

Päivitetty viimeksi: 14.4.2015