YK-päivä

Kansainvälinen päivä oikeudesta totuuteen julmista ihmisoikeusloukkauksista ja uhrien ihmisarvolle

International Day for the Right to the Truth concerning Gross Human Rights Violations and for the Dignity of Victims

Oscar Romero oli elsalvadorilainen piispa, joka sai osakseen suurta huomiota protestoimalla äänekkäästi 1970- ja 1980-luvulla maansa väkivaltaisia oloja, sortoa ja epäoikeudenmukaisuutta vastaan. Köyhien suojelijana tunnettu katolilainen arkkipiispa nousi sosiaalisesti aktiivisia kirkonmiehiä ahdistelleita sortajia vastaan ja vastusti myös vuonna 1979 valtaannoussutta sotilasjunttaa. Vuotta myöhemmin hänet salamurhattiin kesken oman messunsa. Tuo päivä on omistettu oikeudelle totuuteen julmista ihmisoikeusloukkauksista ja uhrien ihmisarvolle sekä arkkipiispan Romeron rohkeuden muistolle.

YK:n yleiskokous julisti vuonna 2010 päivän viralliseksi YK:n teemapäiväksi. Päivän tavoitteena on tuoda esille YK:n ihmisoikeusneuvoston tavoitteita rankaisemattomuuden estämiseksi ja ihmisoikeuksien suojelemiseksi. Neuvosto myös korostaa YK:n jäsenvaltioiden velvoitetta tukea totuus- ja sovittelukomiteoiden toimintaa osana oikeusjärjestelmiä ja tutkia ihmisoikeus- ja kansainvälisen humanitäärisen oikeuden vastaiset rikkomukset rehellisesti ja yksityiskohtaisesti.

Teemapäivän kotisivu

YK:n yleiskokouksen julistus, 21.12.2010, A/RES/65/196

YK:n yleiskokouksen hyväksymä sopimus tahdonvastaisista katoamista, 12.2.1993, A/RES/47/133

Ihmisoikeusneuvosto UNHCR:n julistus 9/11, "Right to the Truth"