Tapahtuma

Rauhanturvaajaliitto: Veteraanikävely rauhan puolesta

Kansa kävelee – VETERAANIKÄVELY RAUHAN PUOLESTA

Suomen Rauhanturvaajaliitto ry osallistuu Maailman Veteraanijärjestön jäsenenä sen vuosittaiseen ”Veterans Walk for Peace” tapahtumaan järjestämällä kävelytapahtumia paikallisyhdistyksiensä kautta eri puolilla Suomea. Tämän vuoden valtakunnallisen Kansa kävelee - veteraanikävely rauhan puolesta –tapahtuman perjantaina 20.9.2019 klo 13 - 15  järjestää Helsingin Rauhanturvaajat ry yhteistyössä Oulunkylän kuntoutuskeskuksen kanssa. Kävelyllä tuetaan YK:n kansainvälistä rauhanpäivää (21.9).

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii tapahtuman suojelijana. Tilaisuuden avaa Suomen Rauhanturvaajaliiton puheenjohtaja, prikaatikenraali Mauri Koskela. Puolustusvoimien tervehdyksen tuo Puolustusvoimien henkilöstöpäällikkö, kenraaliluutnantti Ilkka Korkiamäki.

Tapahtuma järjestetään Oulunkylän kuntoutuskeskuksen piha-alueella ja sen tuntumassa olevassa Itsenäisyyden puistossa. Kävelyreitit kulkevat puistossa ja Vantaanjoen varrella. Tapahtumaan osallistuu rauhanturvaajia, sotiemme veteraaneja, kuntoutuskeskuksen yhteistyökoulujen oppilaita sekä veteraanijärjestöjen ja maanpuolustusjärjestöjen edustajia, muita sidosryhmien edustajia sekä kuntoutuskeskuksen henkilökuntaa. Kävelemällä yhdessä sotiemme veteraanien kanssa kunnioitetaan heidän työtään rauhan saavuttamiseksi. Tapahtumassa tarjoillaan palvilihakeittoa vuoden 1929 soppatykistä. Avustamassa on Finnairin lentävää henkilökuntaa, varusmiehiä Kaartin jääkärirykmentistä sekä kuntoutuskeskuksen henkilökuntaa.

klo 13.00
Tilaisuuden avaus, Suomen Rauhanturvaajaliiton puheenjohtaja, prikaatikenraali Mauri Koskela
Puolustusvoimien tervehdys, kenraaliluutnantti Ilkka Korkiamäki

klo 13.20
Kävely yhdessä sotiemme veteraanien kanssa Itsenäisyyden puistossa

klo 13.30 alk.
Tarjolla palvilihakeittoa soppatykistä kuntoutuskeskuksen edustalla ja puistossa

klo 14.45
Tilaisuuden päätössanat

klo 15.00
Tapahtuma päättyy

Vuoden 2001 New Yorkin terrori-iskun seurauksena YK:n yleiskokous (55/282) päätti, että vuodesta 2002 lähtien päivää vietetään 21.9. Rauhanpäivän ajaksi konfliktien toivotaan taukoavan. Järjestämällä tilaisuus yhteistyössä Oulunkylän kuntoutuskeskuksen kanssa, saadaan sotiemme veteraaneja mukaan kävelyyn - Oulunkylän kuntoutuskeskuksella on pitkä perinne sotainvalidien hoito- ja kuntoutuspalvelujen ja veteraanikuntoutuksen tuottajana, jonka lisäksi kriisinhallintaveteraanien kuntoutus kuuluu säätiön perustarkoitukseen.

Lisätietoja:
Kirsti Kujanpää, p. 050 305 0327, kirsti.kujanpaa [ät] rauhanturvaajaliitto.fi
Helsingin Rauhanturvaajat ry, puheenjohtaja; Suomen Rauhanturvaajaliitto ry, varapuheenjohtaja

Katja Ilvonen, p. 050 300 4089, katja.ilvonen [ät] okks.fi
Oulunkylän kuntoutuskeskus, toimitusjohtaja