Tapahtuma

Nuorten rauhanviikko

Suomen ensimmäinen Nuorten rauhanviikko innostaa nuoret työskentelemään yhdessä rauhanomaisen tulevaisuuden puolesta. Viikko huipentuu kansainvälisenä rauhanpäivänä 21.9. järjestettävään Nuoret rauhanratkaisijoina -seminaariin.

Ahdistavatko jatkuvat uutiset sodista ja konflikteista? Miksi ilmastonmuutosta ei torjuta tarpeeksi tehokkaasti, vaikka muuttuva ilmasto voi pahentaa konflikteja entisestään? Mitä nuoret voivat tehdä rauhan edistämiseksi ja ylläpitämiseksi?

Näitä kysymyksiä pohtiva nuorten rauhanviikko huipentuu kansainvälisenä rauhanpäivänä 21.9. järjestettävään suureen seminaariin Helsingin keskustakirjasto Oodin Maijansalissa kello 13-15. Seminaari jatkuu tämän jälkeen kaikille ilmoittautuneille tarjottavilla kahvituksilla kello 16 asti.

Seminaaripäivän tavoitteena on edistää asiantuntijoiden ja nuorten välistä dialogia tuoden esille erilaisia näkökulmia rauhan kysymyksiin. Seminaari koostuu kahdesta osasta: ensin kuullaan ytimekkäitä puheenvuoroja rauhan teemoista ja arjen rauhantyöstä niin alan ammattilaisten kuin nuorten näkökulmista.

Puheenvuoroja seuraa Ilmastonmuutos, rauha ja turvallisuus -paneelikeskustelu, jossa pohditaan ilmastonmuutoksen vaikutuksia konflikteihin. Paneelissa aiheesta keskustelevat muun muassa WISE:n toiminnanjohtaja Anne Palm, CMI:n asiantuntija Maria Ristimäki, kansanedustaja Inka Hopsu ja YK:n teknologia ja innovaatiolaboratorion, UNTILin, Maria Mekri. Keskustelua on luvassa esimerkiksi ilmastonmuutoksen vaikutuksista yksilön turvallisuuden tunteeseen, kriisien kärjistymiseen ja rauhan mahdollisuuksiin. Keskustelun moderaattorina toimii Ulkopoliittisen instituutin vanhempi tutkija Emma Hakala.

Seminaarin puhujat ja loput paneelisteista julkaistaan täällä eventissä myöhemmin. Seminaarin järjestää Suomen YK-nuoret yhteistyössä Suomen YK-liiton, Rauhanliiton ja Sadankomitean kanssa.

Tervetuloa mukaan kuuntelemaan, keskustelemaan ja oppimaan ilmastonmuutoksen uhkakuvista, rauhan teemoista ja nuorten osallistamisen merkityksestä rauhan rakentamisessa!

Seminaariin pääset ilmoittautumaan täällä.

Seminaaritila on esteetön.

Tapahtuma Facebookissa.

Tapahtuma on osa Nuorten rauhanviikkoa. Koko viikon Facebook-tapahtuman löydät täältä.