Tapahtuma

SuomiAreena: Greetings from the Wasteland - miten ratkaista merien muovijäteongelma?

Aika: Torstai 17.7. klo 10.30 – 11.45

Paikka: Porin SuomiAreena -tapahtuma, Eetunaukion lava

Maailman merissä kelluu 3,5 miljoonaa tonnia muovijätettä. Tämä jäte on muodostanut jo useita valtavan kokoisia jätepyörteitä valtameriin ja aiheuttaa vakavan uhan niin merieliöille, monille elinkeinoille kuin omalle terveydellemmekin.

Meren pyörteessä muovijäte hajoaa mikroskooppisen pieniksi partikkeleiksi, jotka keräävät myrkyllisiä kemikaaleja suurissa pitoisuuksissa ja päätyvät ruokaketjun kautta omalle ruokalautasellemme. Muovijäteongelma on myös konkreettinen seuraus kertakäyttöisyyttä painottavasta tuotanto- ja kulutuskulttuuristamme.

Miksi meristä on tullut kaatopaikkoja? Mitä tekevät YK ja EU? Mitä minä voin tehdä?

Muoviroskan määrän nopea lisääntyminen maailman merissä huomioitiin muun muassa vuonna 2012 järjestetyn YK:n kestävän kehityksen Rio+20 -huippukokouksen loppuasiakirjassa, mutta ongelmaa koskevaa kansainvälistä sopimusta ei ole vielä olemassa.

Suomen YK-liiton järjestämässä SuomiAreena-tapahtumassa aiheesta ovat keskustelemassa mm.:

Ympäristöministeriön ympäristöneuvos Eeva-Liisa Poutanen
Porin kaupungin ympäristöjohtaja Matti Lankiniemi
WWF Suomen suojelujohtaja Jari Luukkonen
Kirkon ympäristötyöryhmän asiantuntija Ilkka Sipiläinen
Ympäristötaiteilija Kristiina ’Tikke’ Tuura
Pyhäjärvi Instituutin toiminnanjohtaja Teija Kirkkala

Suvi West (Märät säpikkäät) juontaa. Mukana keskustelussa on myös YK-liiton varapuheenjohtaja Katri Kulmuni.

Voit lähettää panelisteille kysymyksiä etukäteen sähköpostitse osoitteeseen: info [ät] ykliitto.fi tai osallistua keskusteluun paikan päällä tai Twitterin kautta tunnisteilla #pallonkutistajat ja #suomiareena.

Tutustu aiheeseen osoitteessa: pallonkutistajat.fi

Tapahtuma Facebookissa