Tapahtuma

Seminaari: Pakolaistilanne ja ihmisoikeudet

Aika: pe 5.8. klo 16.00 (seminaari päättyy klo 18:aan mennessä)
Paikka: Tanelinkulma / Aladinin talvipalatsi / HAMINA

Osallistuminen: Rajallinen määrä maksuttomia pääsylippuja on saatavissa ennakkoon YK-liitosta (rekisteröityminen sivun alareunassa olevan ilmoittaudu tapahtumaan -linkin kautta).

Tilaisuuden järjestävät Hamina Tattoo festivaali ja Suomen YK-liitto. Seminaarin kieli on suomi, ei tulkkausta muille kielille.

PAKOLAISTILANNE JA IHMISOIKEUDET

Sadattuhannet konflikteja ja näköalattomuutta pakenevat ihmiset ovat hakeutuneet suojaan Eurooppaan - usein jopa henkensä uhalla. Euroopan unionissa keskustelu tilanteen ratkaisemisesta on käynyt kuumana samalla, kun YK:n pääsihteeri on vaatinut kansainvälistä yhteisöä puuttumaan määrätietoisemmin pakolaisuuden syihin. YK:n pakolaisasiainvaltuutetun mukaan maailmassa on tällä hetkellä historiallisen paljon, yli 65 miljoonaa pakolaista (UNHCR 2016).

Amiraali evp Juhani Kaskeala johdattelee Haminassa neljää ajattelijaa kartoitusmatkalla läpi nykypäivän Euroopan ilojen ja murheiden.

Millaisia syitä pakolaisuuden taustalla on? Mikä on kriisien ja sotien rooli pakolaisuuden syntymisessä? Mitkä ovat avustusjärjestöjen mahdollisuudet osallistua pakolaistilanteen hallintaan? Entä mitä Suomelta edellytetään nykyisessä pakolaistilanteessa?

Hamina Tattoo -festivaalin ja Suomen YK-liiton seminaarissa pohditaan, mitä pakolaisten hyväksi voidaan Suomessa tehdä ja mitkä ovat poliittiset mahdollisuudet puuttua pakolaisuuden syntyyn. Mitä maailman
johtajien tulisi kansainvälisellä tasolla nyt tehdä ja mikä on ihmisoikeuksien rooli tässä yhtälössä?

Moderaattori:

Amiraali evp Juhani Kaskeala

Alustajat:

Kansanedustaja Pekka Haavisto
Pakolaisuuden alkusyyt

Korkeimman hallinto-oikeuden edellinen presidentti Pekka Hallberg
Kansainväliset velvoitteet, oikeusvaltioperiaate

Suomen Punaisen Ristin puheenjohtaja Pertti Torstila
Pakolaistilanteen hallinta, avustusjärjestöjen rooli

Suomen YK-liiton puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni
Kotouttaminen suomalaiseen yhteiskuntaan

Median ilmoittautumiset Haminan kaupungin viestinnän kautta (25.7. mennessä)