Kansainvälinen yhteistyö

Pohjoismaissa tärkeimpiä yhteistyökumppaneita ovat muiden maiden kansalliset YK-liitot sekä Pohjoismaissa toimivat YK-järjestöt (YK:n kehitysohjelma UNDP, Maailman ruokaohjelma WFP sekä YK:n pakolaisasiain valtuutettu UNHCR). Yhteistyökumppaneita tavataan säännöllisesti. Yhteistyö voi tarkoittaa vaikuttamistyön koordinointia, yhteisiä rahoitushakemuksia, tiedonjakoa esimerkiksi kouluille suunnatuista kansainvälisyyskasvatusmateriaaleista sekä yhteisten malli-YK-kokousten järjestämistä.

Euroopan tasolla tärkeimpiä yhteistyökumppaneita ovat muiden maiden kansalliset YK-liitot sekä YK:n Brysselissä sijaitseva alueellinen tiedotustoimisto (United Nations Regional Information Centre UNRIC). Eurooppalaisia yhteistyökumppaneita tavataan erilaisten tilaisuuksien yhteydessä, joita EU-maiden YK-liittojen yhteistyöryhmä järjestää.

YK-järjestelmässä kansallisia YK-liittoja edustaa YK-liittojen maailmanjärjestö (World Federation of United Nations Associations WFUNA). Järjestö perustettiin vuonna 1946 ja sillä on ollut yleinen konsultatiivinen asema YK:n talous- ja sosiaalineuvostossa (Economic and Social Council ECOSOC) vuodesta 1947. WFUNA:n yleiskokous järjestetään joka kolmas vuosi, ja Pohjoismaiset liitot asettavat hallitukseen usein yhteisen ehdokkaan.

WFUNA

Päivitetty viimeksi: 15.4.2013