YK-kino esittää: "The Journey"

YK-kino ja Global Migration Film Festival esittävät maanantaina 20.11.2017 klo 18.00 Kino Andorrassa, Helsingissä Matthew Casselin dokumentin ”The Journey” yhteistyössä Suomen YK-liiton kanssa. Dokumentissa seurataan syyrialaisen pakolaisen Aboud Shalhoubin yli 2700 kilometrin pituista matkaa Eurooppaan ja sen halki. Samalla keskustellaan siirtolaisuudesta Euroopasta ja Eurooppaan ennen ja nyt.

YK-kino ja Kansainvälisen siirtolaisuusjärjestön IOM:n elokuvafestivaali Global Migration Film Festival järjestävät ilmaisen elokuvaillan, jossa nähdään myös Suomen siirtolaisuusinstituutin alustamana lyhytelokuva suomalaisesta siirtolaisuudesta.

Illan elokuvanäytöstä seuraa englanninkielinen keskustelu, jonka aikana yleisö voi esittää ajatuksiaan ja kysymyksiään elokuvan päähenkilölle Aboud Shalhoubille ja asiantuntijoille.

The Journey -elokuvasta: The Journey on yli vuoden aikana kuvattu koskettava tarina, jossa tavalliset elämät keskeytyvät epätavallisten olosuhteiden voimasta. Uuvuttavalla ja epävarmalla matkalla Syyriasta Istanbuliin ja aina Alankomaihin saakka, Aboudista tulee yksi myöhemmin ”Balkanin reittinä” tunnetun matkan edelläkävijöistä. Tälle 31-vuotiaalle isälle turvapaikan hakeminen Euroopasta oli ainoa keino päästä takaisin yhteen hänen vaimonsa ja kahden lapsensa kanssa – ainoa ongelma oli Eurooppaan pääseminen.

Aboudin matkaa leimasi epävarmuus sen jokaisella hetkellä. Useimmat osuudet täytyi tarpoa yön hämärässä. Mukaan kuitenkin liittyi elokuvantekijä Matthew Cassel, joka dokumentoi ja osallistui Aboudin vaellukselle täynnä vaaroja ja riistoa, mutta myös ihmeellisiä hyvyyden hetkiä.

Casselin kollega Simon Safieh tallensi samaan aikaan Damaskoksessa Aboudin vaimon Christinen ja hänen lapsiensa elämää. Heille puhelinsoitto saattoi merkitä yhtä hyvin viestiä Aboudin kuolemasta tai epäonnistumisesta kuin hänen onnistumisestaankin.

”The Journey” on osa Global Migration Film Festivalin virallista ohjelmistoa.

YK-kinon esittää YK:n alueellinen tiedotuskeskus UNRIC, Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö IOM ja Suomen YK-liito yhteistyössä Kino Andorran kanssa. Andorra on Helsingin sydämessä sijaitseva kulttuuri- ja viihdekeskus, jonka elokuvateatteri Kino henkii menneen ajan tunnelmaa.

Elokuvanäytös on ilmainen, mutta vaatii rekisteröitymisen. Rekisteröidy tästä linkistä.

Facebook-tapahtuma täällä.

Elokuvan kesto: 67 minuuttia