Muut koulutukset

TÄYDENNYSKOULUTUSTA OPETTAJILLE

Opettaja - ota globaalikasvatus haltuun!

Uusi perusopetuksen opetussuunnitelma alleviivaa aktiivisen maailmankansalaisen taitoja ja kestävää tulevaisuutta. Mitä nämä tarkoittavat käytännössä?

YK-liitto on mukana Kepan koordinoimassa Maailma koulua muuttamaan -hankkeessa. Hanke tarjoaa maksutonta täydennyskoulutusta uuden opetussuunnitelman mukaiseen globaalikasvatukseen eri asteiden opettajille, rehtoreille ja opetustoimille. Koulutuksia toteutetaan tilaajan toiveiden pohjalta: seminaaripäiviä, räätälöityjä työpajakoulutuksia, kahden päivän koulutuskokonaisuuksia sekä verkkokoulutusta.

Koulutuksia tarjotaan kuudesta globaalikasvatusasiantuntijoiden suunnittelemasta moduulista eli temaattisesta koulutuskokonaisuudesta, joiden teemat yhdistävät globaalikasvatuksen ja opetussuunnitelman eri osa-alueita:

1. Rauha, konfliktit ja kriisit
  2. Maailmankansalaisen taidot ja globaali vastuu
  3. Moninaisuus ja yhdenvertaisuus
  4. Kestävä kehitys ja Agenda 2030
  5. Ihmisoikeudet ja lapsen oikeudet
  6. Koulun toimintakulttuuri - globaalikasvatus osaksi koulun arkea

Kaikkien hankkeen koulutusten läpileikkaavat teemat ovat ihmisoikeusperustaisuus, kestävä kehitys ja muutos toimintakulttuurissa. Moduulit eli koulutuskokonaisuudet on suunniteltu opetussuunnitelmien arvoperusta, laaja-alaiset osaamistavoitteet ja oppiainekohtaisia erityispiirteitä huomioiden.

Ajankohtaiset koulutukset:

• la 26.11.2016 klo 9-16 Helsinki. Kestävä kehitys ja maailmankansalaisen taidot opetuksessa -seminaari - YK-liitto yksi kouluttajista

• ti 15.11.2016 Klo 16-19 Helsinki. Yhdenvertaisuus: suunnitelmasta käytäntöön
• ti 22.11.2016 klo 16-19, Vihti. Aktiivisia maailmankansalaisia kasvattamassa - monialaisen oppimisen ja globaalikasvatuksen iltapäivä.
• ke 23.11.2016 klo 16-19, Porvoo. Miksi oppilaita tulisi puhutella etunimellä? Sukupuolitietoinen kasvatus koulussa.
• ti 29.11.2016 klo 16-19 Järvenpää. Draamakasvatuksen menetelmiä globaalikasvatukseen.
• to 1.12.2016 klo 16-19 Mäntsälä, Globaalikasvatuskoulutus. (tiedot julkaistaan tapahtumakalenterissa pian)

Täältä lisätietoa kaikista koulutuksista.

Tilaa ilmainen koulutus

Kerro millaista koulutusta haluat järjestää täyttämällä koulutuspyyntölomake.

Yhteistyössä mukana ovat: Allianssi, Amnesty International, Eettisen kaupan puolesta Eetti ry, Ihmisoikeudet.net, Interpedia, Kepa, Kulttuuri- ja uskontofoorumi Fokus, Maailmankoulu, Maan ystävät, Nuorten Akatemia, Opettajat ilman rajoja -verkosto, Opinkirjo, Plan Suomi Säätiö, Rauhankasvatusinstituutti, Rauhankoulu, Seta ry, Solidaarisuus, Suomen Lähetysseura, Suomen Pakolaisapu, Suomen Punainen Risti, Suomen Rauhanliitto, Suomen Unicef, Suomen YK-liitto, Suomen Ympäristökasvatuksen Seura, Taksvärkki ry ja WWF Suomi.

Lisätietoja:
Hannu Niemelä