10.12. Ihmisoikeuksien päivä

Human Rights Day

YK:n yleiskokous hyväksyi 10. päivä joulukuuta vuonna 1948 ihmisoikeuksien yleismaailmallisen julistuksen. Vuonna 1950 yleiskokous julisti tämän päivän ihmisoikeuksien päiväksi.

Ihmisoikeuksien päivän tavoitteena on juhlistaa niitä oikeuksia, joita harjoitamme päivittäin. Ihmisoikeudet eivät kuitenkaan ole itsestäänselvyyksiä kaikkialla maailmassa. Päivän toisena tärkeänä tavoitteena on muistuttaa oikeuksien mukaan tuomista velvollisuuksista, sekä jokaiselle kuuluvasta vastuusta edistää ihmisoikeuksia maailmanlaajuisesti.

Unesco antoi vuonna 1997 julistuksen ihmiskunnan yhteisistä vastuista Universal Declaration of Human Responsibilities. Sen mukaan jokaisella on velvollisuus kohdella muita inhimillisesti ja vastustaa fanatismia, vihaa ja syrjintää.

YK:n Human Rights Day -sivuilta voit lukea lisää ihmisoikeuksien päivästä.

Vuonna 2018 ihmisoikeuksien julistus täyttää 70-vuotta. Juhlavuoden kotisivut täällä: #StandUp4HumanRights

Tiesitkö, että

• ILO:n mukaan maailmassa on noin 168 miljoonaa alle 18-vuotiasta täysipäiväisesti työtätekevää lasta. Heistä noin 85 miljoonaa työskentelee vaarallisissa tai terveydelle haitallisissa olosuhteissa.
  • Rajat ylittävän ihmiskaupan uhriksi joutuu YK:n arvion mukaan vuosittain 800 000- 900 000 ihmistä. Vuonna 2014 51% uhreista oli naisia, 21% miehiä ja 28% lapsia.
  • Miesten osuus ihmiskaupan uhreista on kasvanut kymmenessä vuodessa: vuonna 2004 heidän osuutensa ihmiskaupan uhreista oli vielä vain 13%.
  • Ihmiskauppaa käydään monesta eri syystä. Uhrit voivat päätyä esimerkiksi prostituoiduiksi tai pakkotyöhön. Osa uhreista joutuu lapsisotilaiksi, kerjäläisiksi tai naimisiin vastoin tahtoaan. Uhreilta voidaan myös poistaa elimiä tai heidät saatetaan myydä eteenpäin.
  • Pakkotyöhön joutuvien ihmiskaupan uhrien määrä on kasvussa. YK arvioi, että vuosina 2012-2014 neljä kymmenestä ihmiskaupan uhrista päätyi tekemään pakkotyötä. Miehiä heistä oli 63 prosenttia. 54 prosenttia kaikista ihmiskaupan uhreista päätyi seksuaalisen hyväksikäyttöön prostituutiossa.
  • YK arvioi, että kesäkuussa 2017 maailmassa oli 22,5 miljoona pakolaista, joista puolet on alle 18-vuotiaita. Valtaosa pakolaisista (55%) tulee Etelä-Sudanista (1,4 milj.), Syyriasta (5,5 milj.)  ja Afganistanista (2,5milj.). 17% pakolaisista tulee Eurooppaan, Afrikan maihin tulee 30% ja Lähi-Itään ja Pohjois-Afrikkaan 26% pakolaisista.
  • Suomen lainsäädännössä homoseksuaaliset suhteet olivat vuoteen 1971 saakka kriminalisoituja, ja niihin liittyi seksuaalirikoslaissa erityispykäliä vielä vuoden 1998 loppuun saakka.
  • Samaa sukupuolta olevien parisuhteet saivat Suomessa virallisen aseman vuonna 2002 ja tasa-arvoinen avioliittolaki astuu voimaan maaliskuussa 2017.
  • YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista hyväksyttiin joulukuussa 2006 YK:n yleiskokouksessa. Suomessa sopimus astui voimaan kesäkuussa 2016.

(Lähteet: UNODC: Global Report on Trafficking in persons 2016, UNHCR Figures at a glance, Kansalaisaloite tasa-arvoisen avioliittolain puolesta -Tahdon 2013)

Lisää tietoa

YK:n ihmisoikeusvaltuutetun toimiston (OHCHR) sivuilla monipuolista tietoa ihmisoikeuksista (eng). #standup4humanrights

Miten YK edistää ja suojelee ihmisoikeuksia? Katso lisätietoa (suomeksi) UNRIC:in sivuilta ja animaatio (4 min, englanniksi) ihmisoikeuksista ja ihmisoikeukisen julistuksesta (1948).

Suomen Pakolaisavun sivuilla mm. sanasto,tietoa pakolaisuudesta Suomessa ja maailmalla

Ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus

Tehtäviä oppitunneille:

Ihmisoikeuksien päivän tehtävät

Nuorille suunnattu verkkopeli ihmisoikeuksista (su,ru,eng)

Ihmisoikeudet.net -sivusto on kasvattajien ja ihmisoikeksista kiinnostuneiden tietopankki ihmisoikeuksista, ihmisoikessopimuksista ja ihmisoikeuskasvatuksesta.

Päivitetty viimeksi: 8.12.2017