29.5. Kansainvälinen rauhanturvaajien päivä

International Day of United Nations Peacekeepers

YK:n yleiskokous on julistanut 29. päivän toukokuuta kansainväliseksi rauhanturvaajien päiväksi. Rauhanturvaaminen on kehittynyt historiansa aikana, eikä ole ainoastaan tulitaukojen valvomista. Nykyään YK:n rauhanturvatoimintaan voi liittyä esimerkiksi myös lakien noudattamisen valvomista, vaalien tarkkailua, aseistariisuntaa, humanitaaristen projektien koordinointia sekä pakolaisten uudelleenasuttamista.

YK:n rauhanturvaajat tekevät parhaansa taatakseen kestävän rauhan ja turvallisuuden konfliktialueelle. Kansainvälisenä rauhanturvaajien päivänä on syytä muistaa, että kalleinkin rauhanturvaoperaatio maksaa aina vähemmän kuin halvinkaan sota.
Tiesitkö, että

• ensimmäiset rauhanturvaajat astuivat YK:n palvelukseen jo vuonna 1948
  • YK:llä on ollut vuodesta 1948 lähtien 67 rauhanturvaoperaatiota
  • kaudella 1.7.2011-30.6.2012 rauhanturvaamisen vuosittainen budjetti oli noin 7,8 miljardia Yhdysvaltain dollaria, joka vastaa alle puolta prosenttia maailmanlaajuisista sotilasmenoista