YK ja maailman tila -tietokilpailu

suomi

Tietokilpailu oli avoin kaikille Suomen 9.-luokkalaisille. Kilpailu toteutettiin YK:n 70-vuotisjuhlavuoden kunniaksi ja se on ollut osa kouluille suunnattua YK ja maailman tila -kampanjaa.

YK-tietokilpailun teemat rakentuivat YK:n toiminnan, kestävän kehityksen, ihmisoikeuksien ja tulevaisuuden kehityshaasteiden ympärille. Kilpailun tavoitteena oli herätellä nuoria pohtimaan globaalin maailman nykytilaa eri näkökulmista ja samalla saada tietoa peruskoulunsa päättävien nuorten tiedoista käsitellyistä aiheista.

Kilpailuteemojen jatkotyöstöä varten on tuotettu virikemateriaalia ja aineistoa voi käyttää osana eri aineiden opetusta myös muiden kuin kilpailuun osallistuvien luokkien kanssa.

ISO KIITOS KAIKILLE OSALLISTUJALLE! Voittajien julkistaminen ja tunnelmia palkintojenjakotilaisuudesta täällä.

Kilpailun voittajat palkittiin 22.5.2015, maailman luonnon monimuotoisuuden päivänä.

Kaiken kaikkiaan koko kilpailuun osallistui noin 2600 yhdeksäsluokkalaista ympäri Suomea.  Siitä iso kiitos kaikille osallistuneille!

Tietokilpailun ensimmäiseen vaiheeseen vastanneiden kokonaiskeskiarvo oli 15-16 pisteen välillä, kun kilpailun maksimipistemäärä oli 23 pistettä. Suurin osa vastanneista (55%) sai 16-20 pistettä ja 1,6 % oppilaista sai 21-23 pistettä. Nuorille tutuin aihe oli ilmastonmuutos sekä lapsen oikeuksiin liittyvät kysymykset. Kysyimme lisäksi, mitkä teemat kiinnostavat nuoria ja kärkeen nousivat selkeästi ajankohtaiset aiheet, kuten tasa-arvo, rauha- ja turvallisuus, esimerkiksi Venäjän ja Ukrainan tilanne sekä ihmisoikeudet.

Kilpailun esseevastausten teemat olivat monipuolisia ja vaihtelivat ilmastonmuutoksesta tasa-arvoon, köyhyyden poistamisesta puhtaan veden saantiin sekä maaekosysteemien suojelusta hyvään elämään. Arvosteluperusteissa painotettiin omakohtaista pohdintaa valitusta teemasta, pohdintaa siitä, kuinka asiat linkittyvät toisiinsa sekä miten asioihin voidaan vaikuttaa niin henkilökohtaisella kuin globaalilla tasolla.

Voittajat (sattumanvaraisessa järjestyksessä:

Roosa Rikkinen, Valtarin koulu, Ii (aiheena globaali kumppanuus)

Lotta Törnblom, Pirkkalan yläaste, Pirkkala (aiheena naisten tasa-arvo)

Juuso Huhtivuo, Sylvään koulu, Sastamala (aiheena ilmastonmuutos)

Kunniamaininnat:

Elli Yrjänä, Valtarin koulu, Ii (aiheena ilmastonmuutos)

Pilvi Sauramäki, Tiirismaan koulu, Lahti (aiheena vesi)

Neea Hupli, Vuoksenniskan koulu, Imatra (aiheena tasa-arvo)

Paljon onnea voittajille!

Vaihe I

Kilpailupäivät 6.3. tai 13.3.2015

Osallistujat vastaavat yhden oppitunnin aikana kyselylomakkeeseen joko verkossa tai paperilla. Suosittelemme varaamaan aikaa tietokilpailun jälkeen oikeiden vastausten läpikäynnille ja keskustelulle opettajan johdolla.

Kaikki taustatiedot ovat pakollisia. Varmistattehan, että tarvittavat tiedot ovat saatavilla mm. koulun osoite, puhelinnumero, rehtorin nimi ja s-postiosoite. Vastaukset ja tiedot tilastoidaan ja analysoidaan, jotta saamme kattavan kuvan 9.-luokkalaisten YK-tietouden ja kestävän kehityksen tietotasosta. Sähköisesti toteutetun kilpailun vastaustiedot tallentuvat automaattisesti YK-liiton tietokantaan.

Ensimmäisestä vaiheesta jatkoon pääsee ryhmäkohtaisesti paras YK-tietäjä. Tietokilpailun toiseen vaiheeseen päässeet sekä sen tehtävänanto tiedotetaan kouluille 30.3.2015 mennessä.

Vaihe II

Esseekysymys - vastausaika 1.4.-13.4.2015

Tietokilpailun toinen vaihe tehdään itsenäisesti vastaamalla esseekysymykseen.

Oppilas kirjoittaa vastauksen kilpailun verkkosivulle www.ykliitto.fi/yk70v. Kirjoitelma kannattaa kuitenkin ensin kirjoittaa ja tallentaa tekstinkäsittelyohjelmassa, josta se kopioidaan verkkolomakkeeseen. Vastausten maksimimitta on 5000 merkkiä ja vastausten tulee olla perillä maanantaihin 13.4.2015 mennessä.

Vastaukset arvioi asiantuntijaraati. Palkittavia informoidaan henkilökohtaisesti ja koulujen välityksellä 13.5.2015 mennessä.

Kilpailuraati:
Rauno Merisaari, ihmisoikeussuurlähettiläs
Zabrina Holmström, Suomen UNESCO-toimikunnan pääsihteeri
Ritva Semi, OAJ:n erityisasiantuntija, Suomen YK-liiton hallituksen jäsen
Hanna Kaisa Hellsten, Biologian ja maantiedon opettajajärjestön (BMOL) toiminnanjohtaja
Liisa Mäkelä, biologian ja maantiedon opettaja, BMOL:n hallituksen jäsen
Vesa Lahtinen, uskonnon opettaja

Vaihe III

Palkintojenjako perjantaina 22.5.2015

YK ja maailman tila -tietokilpailun voittajat palkitaan Helsingissä perjantaina 22.5.2015, luonnon monimuotoisuuden päivänä. Palkintoina jaetaan Luonnontieteellisen keskusmuseon lahjoittamia pääsylippuja, Lippupalvelun lahjoittamia lahjakortteja sekä Stockmannin ja Akateemisen kirjakaupan lahjoittamia Yann Arthus-Bertrandin The Earth from the Air -kuvakirjoja.

Myös palkittavien koululuokka, opettaja ja vanhemmat ovat tervetulleita juhlatilaisuuteen. Paikalla tulee olemaan kilpailussa palkittavia nuoria, kilpailuraadin edustajia ja muita arvovaltaisia vieraita. Lisätiedot tilaisuudesta tarkentuvat kevään mittaan.

*******************

Kilpailun suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa Suomen YK-liitto yhdessä yhteistyökumppaneidensa BMOL:in ja OAJ:n kanssa. Kilpailun toteuttamiseen on saatu avustusta ulkoasiainministeriöstä ja opetus- ja kulttuuriministeriöstä.