Finlands FN-förbund

Finlands FN-förbund är en medborgarorganisation, som främjar och stödjer Förenta nationernas verksamhet och principer.

Finska FN-förbundet grundades år 1954. Vi erbjuder utbildning och utbildningsmaterial om frågor som rör Förenta nationerna och hållbar utveckling, kommunicerar om aktuella ämnen relaterade till FN-frågor i Finland och påverkar Finlands FN-politik.

Förenta nationerna är världens största fredsorganisation grundad av ett internationellt fördrag (FN-stadgan) som syftar till att främja säkerhet, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling på olika sätt. Vi stöder dessa mål genom vårt arbete - kommunikation, utbildning och politisk påverkan.

Det finska FN-förbundet har rådgivande status i ECOSOC. Vi hör inte till det officiella FN-systemet, utan vi är en oberoende icke-statlig organisation. Vårt arbete stöds av medlems- och regionala organisationer, av vilka det för närvarande finns cirka 70. Vi har också ett nätverk av enskilda personer som är intresserade av FN-frågor. Nätverket är öppet för alla som stöder FN:s principer. Föreningens dagliga verksamhet styrs av en styrelse med företrädare för medlemsorganisationer.

Lediga jobb i Finlands FN-förbund och i FN-systemet

FN-förbundets svenskspråkiga skolmaterial om FN och hållbar utveckling

Sveriges FN-förbundets webbsidor: FN i skolan

Globalis.se