yhdenvertaisuus

Ihmisoikeustehtävä

Ihmisoikeusaiheisen tehtävän oletuskuva

Ihmisoikeusmatka

Virtuaalisella ihmisoikeusmatkalla opitaan ihmisten moninaisuudesta, ihmisoikeussopimuksista sekä oikeuksien toteutumisesta Suomessa. Lisäksi pohditaan omia vaikutuskeinoja: miten voimme omalla toiminnallamme edistää yhdenvertaisuutta ja puolustaa ihmisoikeuksia yhteisöissämme.

• alkuperäiskansat
  • kouluaineisto
  • koulutus
  • lapsen oikeudet
  • tehtäviä kouluille
  • yläkoulu
  • toinen aste
  • lukio
  • aikuiset / muu

Kannanotto/lausunto

Teksti "Suomen tulee jatkossakin sitoutua YK-yhteistyöhön koronan vastaisessa taistelussa" taustana himmeä kuva maailmankartasta

16.4.2021 Suomen YK-toimijoiden yhteinen kannanotto: Suomen toimittava aktiivisesti globaalin koronasolidaarisuuden puolesta

Kukaan ei ole turvassa ennen kuin kaikki ovat turvassa. Suomessa toimivat YK-järjestöt ja YK-taustaiset kansalaisjärjestöt haluavat kannustaa Suomea jatkamaan aktiivista rooliaan osana monenkeskistä yhteistyötä ja korostavat neljää tärkeää asiaa. Rokotteiden tulee olla yhdenvertaisesti saatavilla kaikille maille ja saavutettavissa yhdenvertaisesti kaikille ihmisryhmille. Lisäksi Suomen tulee tukea kehittyvien maiden valmiutta rokottaa väestönsä ja edistää jatkossakin kansainvälistä pandemiaoikeudenmukaisuutta. Lue lisää

Julkaisu

Piirroskuva hiirestä, joka maalaa YK:n logoa vihreäksi maalilla. Selkä katsojaan päin. Pienen YK-tehtäväkirjan kuvituskuva.
  • PDF / tekstitiedosto

Pieni YK-kirja

• kestävä kehitys
  • koulutus
  • lapsen oikeudet
  • pakolaisuus
  • rauhanrakentaminen
  • turvallisuus
  • YK-järjestelmä

YK-päivän tehtävä

YK-päivä-aiheisen tehtävän oletuskuva

Rohkea Rosa Parks

Tutustutaan Rosa Parksin tarinan avulla mustien vapaustaisteluun.

• tehtäviä kouluille
  • YK-päivät